Aflastning til boligforeningens driftsafdeling
En professionel døgnbemandet vagtcentral, online adgang til sagssystem og logning af indeklima skal gøre livet lettere for boligforeningernes driftsafdeling
Af Lars Bennetzen
Der er mange driftsopgaver, en boligforening skal tage sig af dagligt, og en af dem, der kan trække rigtig mange ressourcer, er at håndtere opkald fra beboerne, der har behov for f.eks. håndværkere eller hjælp til akutte situationer.
- Ved at outsource vagtcentralen til en ekstern partner som os, så er det ikke noget, man i driften af boligforeningen skal bruge tid på. Og fordi vi tager telefonerne 24 timer i døgnet, så kan beboerne altid komme i kontakt med hjælpen.
- Og vi kan sikre, at en vagtbil altid vil være fremme inden for 60 minutter, hvis det er nødvendigt, fortæller Preben Stenner, key account manager hos Belfor Danmark, der har specialiseret sig i blandt andet vagtcentraler til boligforeninger.
Han fremhæver Belfors driftssystem, der sammen med vagtcentralen er det, som især adskiller Belfor fra virksomhedens konkurrenter.
- Vores driftssystem, 5C, som vores kunder får adgang til, er et onlinesystem, hvor man kan følge med i en sag, man har oprettet, og altid se den aktuelle status. Når vi opretter en sag i vores 5C-system, så tager vi altid billeder og indrapporterer alle informationer her. Herefter kan kunden via et eksternt login følge sagen online.
- Så i stedet for at skulle ringe ind til os for at få en status, så kan de direkte følge sagen i 5C, siger Preben Stenner.
Samtidig fremhæver han også Belfors håndtering af skimmelsvamp i lejemål.
- Her samarbejder vi med Climaid, der har udviklet nogle indeklima-loggere, der gør, at det bliver lettere at finde årsagen til skimmelsvamp, siger han og fortæller, at de ved at placere et antal sensorer/loggere i de berørte boliger får en række målinger, der gør, at de blandt andet via CO2-niveauet i boligen kan se, om beboerne lufter ud og hvor meget.
- Vi kan også beregne, hvor meget fugt der bliver tilføjet et lejemål hen over en tre til fire ugers måleperiode og på den måde se, om det er lejemålet, der har et problem, eller om det er beboerne, pointerer Preben Stenner.
Han slutter af med at fortælle, at sensorer/loggerne også leverer informationer, som boligforeningen kan bruge til at gøre det lettere at forklare problemet overfor deres beboere med.