Rekordmange ejerlejligheder blev etableret i 2025Mange af de lejeboliger, der er opført de seneste årtier, bliver nu solgt som ejerlejligheder. Billedet er fra Nordhavn i København. Foto. Colourbox.dk

Rekordmange ejerlejligheder blev etableret i 2025

Der var næsten 5000 flere ejerlejligheder i Danmark, da sidste år sluttede, end da det begyndte. Det er mange af de lejeboliger, der er opført de seneste årtier, der nu er blevet solgt fra. Men også almene boliger i omdannelsesområder er synlige i statistikken

Af Sten Thorup Kristensen

Ejerlejligheder er for tiden populære over hele det politiske spektrum. Det står klart efter de to nylige valgkampe. Politikerne kappes om at komme med ideer til, hvordan man kan øge byggeriet af ejerlejligheder.

Helt ubemærket har det været, at 2025 faktisk har budt på en rekord i etableringen af ejerlejligheder. Det er blot kun undtagelsesvist, at de er blevet bygget som sådan. I stedet er der tale om, at tidligere lejelejligheder bliver solgt som ejerlejligheder.

Dét er en populær fremgangsmåde for ejendomsselskaber for tiden, fordi ejerlejligheder bliver solgt til langt højere kvadratmeterpriser, end udlejningsejendomme gør.

Stor fortjeneste

En af de store aktører på området er det svenskejede ejendomsselskab Heimstaden. Det oplyser i sit nye regnskab for første kvartal, at det sælger lejlighederne med en ekstra fortjeneste på over 30 % i forhold til, hvad ejendommene er bogført til. Det gælder på tværs af de forskellige markeder i Nordeuropa, Hemistaden har ejendomme i.

At dømme ud fra Hemistadens tal kan rekorden blive slået igen i indeværende år, for i første kvartal solgte selskabet 634 lejligheder som ejerboliger på de forskellige markeder, mod 546 i første kvartal sidste år.

Under alle omstændigheder vil trenden med at konvertere lejelejligheder til ejerlejligheder fortsætte, for når først et ejendomsselskab er begyndt at ”privatisere” en ejendom, kan det ikke bare lige stoppe igen.

Hvis en lejer fraflytter på et tidspunkt, hvor ejerboligmarkedet ikke kan indbringe de ønskede salgspriser, kan ejendomsselskabet godt vælge at finde en ny lejer i stedet. Dette oplyser Heimstaden også at gøre. Men på det lange sigte må alle lejligheder i en ejendom konverteres, så den helt og holdent er styret af den ejerforening, der er etableret.

Solid rekord

I Danmarks Statistiks opgørelser er det ikke helt entydigt, hvad en ejerlejlighed er. Fx en forældrekøbt ejerlejlighed bliver jo teknisk set til en lejebolig, når børnene flytter ind.

Byens Boligforeninger har målt på antallet af lejligheder i etageboliger, der er beboet af ejerne. Dem er der på landsplan kommet helt præcist 4766 flere af gennem 2025. I det hidtil næststørste år, som var 2019, var tallet 3677.

Danmarks Statistik justerer løbende sine opgørelsesmetoder, og Byens Boligforeninger kan ikke garantere, at der ikke har været et år tilbage i tiden, hvor der er etableret flere ejerlejligheder. Men den nuværende opgørelse strækker tilbage til 2010.

Fra alment til ejer

Går man længere tilbage, blev ejerlejligheder i langt de fleste tilfælde etableret i ejendomme opført omkring forrige århundredeskiftet. Disse var oprindeligt opført som udlejningsejendomme, men ejerne tjente ikke meget på dem, på grund af lovbestemte lofter over huslejer, og så var det mere fordelagtigt at benytte nye muligheder i loven til at sælge lejlighederne enkeltvist.

I princippet er det det samme, der sker nu. Nu er det blot meget nyere ejendomme, det handler om. Lidt under halvdelen af de nye ejerlejligheder fra 2025 findes i ejendomme opført efter 2000. Her er der ikke noget huslejeloft, men det er alligevel mere fordelagtigt for ejerne at konvertere dem til ejerlejligheder.

Der er også etableret ejerlejligheder i 601 ejendomme fra 1970’erne gennem 2025. Her tæller det med, at også almene boliger bliver konverteret til ejerboliger. Dette sker i forbindelse med de såkaldte ”omdannelsesområder” – det, man tidligere kaldte ghettoer.

I den seneste uge både Dagbladet Information og Politiken således problematiseret, at ca. 250 boliger i Mjølnerparken i København er ved at blive solgt fra. Ejendomsselskabet Urban Partners overtog boligerne i 2021 og har siden fået ophævet et tiårig forbud mod at sælge boligerne enkeltvist.

sten@odsgard.dk


5/5 2026