Stor ejerforening på Vestegnen kom igennem energirenovering med æstetikken i beholdTopperne fremstår smukt efter energirenoveringen. Foto: Sto Danmark

Stor ejerforening på Vestegnen kom igennem energirenovering med æstetikken i behold

Da kommunen besluttede at sænke fremløbstemperaturen i fjernvarmesystemet, var det nødvendigt for beboerne i ”Topperne” at gøre noget. Det lykkedes, samtidig med at udtrykket i de tidstypiske boligblokke blev bevaret

Havde man besøgt Ejerforeningen Birkelund i Albertslund – også kendt som Topperne; opført 1968-1972 – for få år siden, ville man være blevet mødt af triste, grå facader og et bygningsudtryk, der langt fra var inspirerende.

Kommunens planer om at sænke fremløbstemperaturen i Albertslunds fjernvarmenet til 60 grader gav imidlertid anledning til en omfattende energirenovering.

Resultatet blev en ny, smuk facade, som samtidig har bidraget til at reducere varmetabet i lejlighederne gennem en effektiv klimaskærm. Sto Danmark, en producent af isoleringsmaterialer, fortæller om forløbet i en pressemeddelelse.

Dobbelt efterisolering

Da Ejerforeningen Birkelund i 2018 blev informeret om temperaturnedsættelsen i fjernvarmenettet, igangsatte man et arbejde med at undersøge mulige løsninger for at sikre stabile temperaturer i de mange lejligheder.

Konkret ville temperaturen på det vand, der opvarmede boligerne, blive sænket fra 70-95 grader (alt efter årstiden) til de 60 grader. Det ville give store energibesparelser, men ikke alle boliger var isoleret til at kunne håndtere det betragtelige temperaturfald.

For Ejerforeningen Birkelund blev løsningen en efterisolering af både klimaskærm og tage.

Ejerforeningen kontaktede arkitektfirmaet Rørbæk og Møller A/S, hvor bl.a. Mette Nørgård stod for at udvikle løsningsforslaget.

Valget faldt på en armeret pudsløsning baseret på 120 mm højeffektiv phenolharpiks-isolering fra Sto Danmark. Inden arbejdet blev igangsat, etablerede man en større mock-up, der dækkede et helt facadeafsnit.

Her fik man mulighed for at afklare tekniske og håndværksmæssige udfordringer og samtidig sikre, at de visuelle ambitioner levede op til forventningerne.

Mock-up baner vejen for projekt

- Pudsløsninger til facader er både en æstetisk og økonomisk attraktiv måde at skabe en effektiv klimaskærm på. Desværre ser vi ofte eksempler på, at de ikke udføres korrekt. Det kræver stor faglig viden, den rette rådgivning fra producenten og specialuddannede håndværkere, der ved, hvordan materialet skal håndteres, fortæller Mette Nørgaard og fortsætter:

- I dette projekt var det en fornøjelse at samarbejde med Sto Danmark, som understøttede og superviserede vores arbejde i projekteringen. Det var BYENS Tag- og Facade, der gennemførte selve renoveringen med dygtige og engagerede håndværkere, specialuddannet i netop Sto-isolering og facadepuds.

Den første blok, der blev renoveret, tog lidt længere tid end de efterfølgende, fordi der jo altid på så store opgaver viser sig ”børnesygdomme”. Men efter metodeafklaring hos Sto kørte resten af arbejdet på skinner.

Æstetisk funktionalitet

Ejerforeningens bestyrelse havde et ønske om, at bebyggelsen skulle bevare dele af sin oprindelige identitet – herunder de lange vinduesbånd i facaden.

Med det fokus er man endt med en flot, hvid og stringent facade, der på en harmonisk måde viderefører de arkitektoniske kvaliteter fra det oprindelige byggeri, samtidig med et mere moderne touch.

- Bygningerne fremstår ikke længere med rå, fritlagte betonoverflader, men har i stedet fået et funktionalistisk udtryk med rene, hvide facader, der står i flot kontrast til de sort/grå vinduesbånd og markante altan-”kolonner”. Dermed er det lykkedes at løfte hele bygningskompleksets udtryk – samtidig med at løsningen har en klar isoleringsmæssig værdi, afslutter Mette Nørgaard.

-stk


5/5 2026