
Anbefaling fra regeringsudvalg kan fordoble skattefri godtgørelse til boligforeningers frivillige
Boligforeninger kan i dag udbetale op til 4500 kr. skattefrit til bestyrelsesmedlemmer og andre frivillige. Det beløb kan blive hævet til 10.000 kr. Udvalget vil også have regeringen til (igen) at se på det bøvl, foreningerne møde i bankerne
Af Sten Thorup Kristensen
Skattereglerne giver foreninger et alternativ til at rode med bilag for alle de småudgifter, som de frivillige typisk lægger ud for. I stedet for at få refunderet de faktiske udgifter, kan de få udbetalt et fast, skattefrit beløb hvert år.
Dette beløb kan, for boligforeningers vedkommende, blive fordoblet. Det indgår i hvert fald i en anbefaling, som et ”partnerskab” af en lang række foreninger kom med tirsdag.
I boligforeninger kan fx formand og kasserer få udbetalt op til 2800 kr. skattefrit til at dække udgifter til internat og telefon. Oveni i det kommer op til 1700 kr. for diverse administration samt forplejning til møder. Altså i alt op til 4500 kr.
Unødigt bøvl
I fx sportsforeninger er der også mulighed for at godtgøre de frivillige, der vasker sportstøjet, med op til 2300 kr., så en frivillig her kan modtage i alt 6800 kr. Forslaget går på, at dette beløb bliver hævet til 10.000 kr., samtidig med at opdelingen i forskellige formål bliver slettet.
- Enkelte medlemmer af partnerskabet oplever, at niveauet er for lavt i forhold til de udgifter, nogle frivillige har. Dette medfører unødigt meget bøvl og bureaukrati for de frivillige og foreningen. Det gælder både de nøglefrivillige, der skal udfylde og sende mange papirer rundt, og for de nøglefrivillige, der skal håndtere alle bilagene, forklares det om anbefalingen.
Foreningerne vil naturligvis ikke have pligt til at udbetale det fulde beløb. Det er medlemmerne, der betaler det, og de ønsker næppe at deres kontingent skal gå til udgifter, der ikke er i foreningens tjeneste.
Men hvis anbefalingen følges, vil det give foreningerne større spillerum, og i hvert fald nogle af dem vil potentielt kunne slippe for noget besvær i forbindelse med småudgifter.
Regeringen skal forklare fravalg
Partnerskabet blev etableret i august sidste år, på regeringens foranledning. Regeringen har ikke på forhånd forpligtet sig til at følge anbefalingerne. Men den har lovet at forklare det, hvis den vælger ikke at følge anbefalingerne.
Der er i alt 51 anbefalinger, og mange af dem er ikke relevante for boligforeninger. Der har i stedet været særligt fokus på de foreninger, der arrangerer koncerter og lignende, og på folkeoplysende foreninger.
Men noget af det er altså relevant for boligforeninger, der i partnerskabet er repræsenteret ved den almene boligorganisation KAB.
Nytteløs vejledning
For boligforeninger kan særligt anbefalinger om de oplysninger, en forening skal give til sin bank, få betydning.
Partnerskabet er bl.a. kritisk over for en vejledning om risikovurdering af foreninger, som Finanstilsynet udsendte i 2022, med det formål at lette administrative byrder.
- Flere organisationer oplever dog fortsat, at der skal bruges mange ressourcer på dokumentation til bankerne, og der er en opleves af, at vejledningen ikke bliver brugt. Partnerskabet efterspørger derfor, at vejledningen bliver grundigt evalueret med henblik på, om den lever op til sit formål, lyder det i den første af de 51 anbefalinger.
Partnerskabet anbefaler også, at der oprettes en digital ”foreningsjournal”, så fx nye bestyrelsesmedlemmer kan blive registreret en gang for alle, og ikke skal gøre det hos både bank, forsikringsselskab, myndigheder osv.
En yderlige anbefaling er, at bankerne skal have pligt til at tilbyde foreninger af håndtere kontanter, uden at det bliver lagt gebyrer på.
sten@odsgard.dk