
Almene boligselskaber skal gøre sig lækre over for jobsøgere
Der er kamp om arbejdskraften, og almene boligselskaber har brug for at arbejde med deres image. Det mener brancheorganisationen BL, der har udarbejdet en række redskaber, medlemmerne kan bruge – herunder også praktiske råd om jobopslag
Af Sten Thorup Kristensen
Det er ofte svært for virksomhederne at rekruttere det personale, de har brug for. Derfor ser man jævnligt organisationer føre kampagner, der skal løfte deres respektive branchers image over for jobsøgere.
Nu har også de almene boligorganisationers brancheorganisation, BL, meldt sig på banen. Dog ikke med en egentlig kampagne, men med en ”værktøjskasse”, som de almene boligselskaber kan bruge, når de skal ud på arbejdsmarkedet.
Nogle af redskaberne handler om simpel praktik. Selskaberne kan fx finde hjælp til at skrive jobopslag, som ikke bare er en opremsning af ligegyldige buzzwords.
BL har også produceret såkaldte testimonials – små videoer, hvor ansatte i sektoren fortæller om deres arbejde. Disse testimonials kan selskaberne bruge, hvis de slår tilsvarende jobs hos dem selv op på sociale medier.
Efterspurgt fleksibilitet
Men i kampen om arbejdskraften handler det ikke bare om at fortælle om sig selv. Det handler nok så meget om at lytte til signalerne fra jobsøgerne.
Her peger BL på, at undersøgelser viser, at det for tiden især er fleksibilitet, der er populært.
- Siden corona er interessen for fleksible arbejdstider, hjemmearbejde og work-life balance steget markant. I 2025 angiver 39% af de adspurgte kandidater, at fleksibilitet er en af de tre vigtigste faktorer i deres jobvalg. Blandt akademikere lægger halvdelen størst vægt på fleksibilitet – mange endda mere end på løn.
- Fleksibilitet dækker dog mere end hjemmearbejde og 4-dages arbejdsuger. Det handler også om frihed i tilrettelæggelsen af arbejdstid og opgaver. Over hver femte kandidat fremhæver muligheden for indflydelse på opgaveløsningen som væsentlig. Dette gælder både hvordan opgaven løses og hvornår, skriver BL i et faktaark.
Værdier og formål
En anden vigtig trend er meningsfuldhed. Her peger BL på, at de almene boligselskaber har bedre kort på hånden, end de umiddelbart gør sig klart: Boligadministration har måske et lidt støvet image, men det handler jo om at skabe rammer for et godt liv for beboerne.
- Omkring hver sjette kandidat motiveres af arbejdspladser med stærke værdier og et formål, der gavner samfundet. Men det er lige så vigtigt for kandidater, at deres job giver mening og har et formål på et individuelt plan. Og det handler om at mærke, at man gør en forskel i organisationen i dagligdagen – mindre som større.
- Det betyder medindflydelse på opgaveløsninger, men også at have en leder, som anerkender medarbejderens indsats og giver mulighed for udvikling. For de 18-24-årige er muligheden for at dygtiggøre sig særligt central – her vægter hver femte dette højt, skriver BL.
Tænk langsigtet
En tredje trend handler om det sociale liv på arbejdspladsen. Det går de unge, og især unge kvinder, højt op i.
BL anbefaler tillige, at boligselskaberne tænker mere langsigtet end på blot den stilling, der skal besættes her og nu.
Det handler bl.a. om at gøre sig generelt synlig, fx på sociale medier. Det behøver ikke være svært, og man behøver ikke at lægge hyppige opslag op for at være til stede.
Men det handler også om at overveje, hvad man faktisk kan tilbyde jobsøgerne. Det er måske ikke alt, hvad de ønsker sig. I så fald skal man ikke prøve at lyve sig fra det. Autenticitet og ærlighed er det, der fungerer bedst på den lange bane, anfører BL.
sten@odsgard.dk