Om få måneder tvinges andelsforeninger til digital bogføringFoto: Colourbox.dk

Om få måneder tvinges andelsforeninger til digital bogføring

ABF har forgæves prøvet at overbevise Erhvervsstyrelsen om, at nye regler kun er relevante for egentlige erhvervsvirksomheder. I stedet har organisationen haft samtaler med udbydere af de digitale systemer for at sikre, at nogle af disse er intuitive for andelsforeninger

Fra den 1. januar 2026 skal langt de fleste andelsboligforeninger bogføre digitalt via bogføringssystemer, som er godkendt hos Erhvervsstyrelsen. Lovgivningen er lavet for at forhindre hvidvask, og så staten kan føre kontrol med landets virksomheder – og det går nu også ud over landets andelsboligforeninger.

Det skriver Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF) på sin hjemmeside. 

- Vi har gennem lang tid prøvet at tale politikere og Erhvervsstyrelsen til fornuft, så man ikke tvinger andelsboligforeninger til at bruge en masse tid og penge på nye digitale bogføringsprogrammer på grund af lovregler, som i virkeligheden er tiltænkt virksomheder.

- Men en bekendtgørelse, der træder i kraft den 1. januar 2026, betyder, at andelsboligforeninger nu også omfattes af kravene, og derfor prøver vi at hjælpe foreningerne bedst muligt til at komme i gang med digital bogføring, udtaler Jan Hansen, der er direktør for ABF.

Klar med hjælp
Det betyder helt konkret, at ABF har lavet en særlig side, hvor medlemmerne kan læse mere om digital bogføring og hvad foreningerne kan gøre.

Man skal anvende et system, som i forvejen er godkendt hos Erhvervsstyrelsen. Det betyder, at de andelsboligforeninger, der allerede bruger et digitalt bogføringsprogram, også skal forholde sig til de nye regler. Hvis det program, man allerede bruger, ikke er registreret, skal udbyderen enten få det godkendt hos Erhvervsstyrelsen, eller også man må skifte program.

- ABF har forsøgt at gøre det lettere for de foreninger, som ikke i forvejen benytter et digitalt bogføringssystem, og som ikke har en administrator, der gør det. Det kan være svært at gennemskue, hvor man skal starte på en liste med 94 systemer, som er godkendt, så for at hjælpe jer på vej, har vi forsøgt at finde nogle, som ikke er for komplicerede, fortæller Jan Hansen.

Systemer bruger ABF’s kontoplan

Han påpeger samtidig, at ABF har haft dialog med flere firmaer, men for at gøre det lettest muligt for medlemmerne at gå i gang, er der fundet to systemer, som kan være en mulighed for dem, som har mindst erfaring med den digitale verden.

- Vi anbefaler ikke et system frem for et andet, for behov og forventninger til funktioner kan være meget forskellige. Vores mål har været at finde noget enkelt, og vi har samarbejdet om, at ABF’s eksempel på en kontoplan er kommet ind i deres system. Det skulle gerne være en hjælp, så det dermed ser lidt mere ud som en andelsboligforenings bogføring frem for en virksomheds, siger Jan Hansen.

AFB har på sin hjemmeside en liste over de 94 godkendte systemer.

- Jeg vil også slå fast, at de her systemer hverken nødvendigvis er de billigste eller nogle, der passer til alle. Vi har valgt dem ud fra, at systemerne ikke er for komplekse, at firmaerne bag er villige til at lytte, og at de gerne vil gøre lidt ekstra for ABF's medlemmer – bl.a. ved at stille op til møder om deres systemer for vores medlemmer, siger Jan Hansen.

-stk

9/9 2025